Home sweet home - Reisverslag uit Velden, Nederland van Lonneke Allard - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Velden, Nederland van Lonneke Allard - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: lonnekeallard

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

05 Juni 2012 | Nederland, Velden

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag ben ik weer veilig thuis gekomen in het koude Nederland! De reis is over het algemeen voorspoedig gegaan, al hebben we een uur vertraging opgelopen, omdat we de laatste vlucht hadden gemist. Dit kwam echter doordat ons vliegtuig verkeerd stond en er daarom een ander vliegtuig eerder is vertrokken. Het rennen om onze vlucht te halen was dus niet nodig geweest.
Op het vliegveld werden we warm ontvangen door vriendjes en familie. Daarnaast is er een groot spandoek in de tuin geplaatst en een doek met allerlei berichtjes van vrienden om mij weer te verwelkomen. Dat is nog eens leuk thuiskomen.

Maar voordat de reis naar Nederland was begonnen, hebben we nog veel meegemaakt tijdens onze rondreis in Nepal.

Zondag 20 mei was het zover. De tassen waren ingepakt, waarvan de helft zou blijven staan in het appartement in Patan. De rest zouden we meenemen op onze reis. Bezakt en bepakt gingen we op zoek naar een taxi, maar al snel bleek dat er geen enkel verkeer te bekennen was. We zijn als een gek gaan lopen op zoek naar een taxi, want in Thamel stond een bus te wachten die ons naar Pokhara zou brengen. Toen het eenmaal tijd was en wij nog steeds geen taxi hadden gevonden hebben we het maar opgegeven. Wat bleek nu... die dag was er nog altijd staking. Er reed geen enkel verkeer en als je dat wel deed, zo zagen we, werd je bijvoorbeeld van de motor afgetrapt of werd je motor gewoon in brand gestoken! Mensen waren gewoon bang om deel te nemen in het verkeer. De gezellige sociale sfeer was die dag ver te zoeken. Ook was er naast mensen niks te bekennen op straat. Kinderen zag je gewoon voetballen over straat, alle winkels waren dicht en dus geen vervoer. Om ervoor te zorgen dat we de dag erna wel konden vertrekken, hebben we het maar op een lopen gezet. Na anderhalf uur hebben we gepauzeerd bij het himalaya hotel. Erg luxe (onbetaalbaar), maar wel fijn om even te ontbijten en bij te komen! Nadat er vanuit het hotel ook geen mogelijkheid was om naar Thamel te komen, zijn we weer verder gaan lopen. Ongeveer een uur later, kwamen we eindelijk een riksja tegen (fietstaxi) die heeft ons uiteindelijk naar Thamel gebracht. 3,5 uur later dan gepland, kwamen we aan in het vertrouwde Thamel! Om ons op deze warme dag te vermaken, zijn we een zwembad op gaan zoeken. Dat was dan wel weer positief aan die dag!
's avonds hebben we onze reisplannen doorbesproken met Bhuwan. Bij hem hadden we de reis geboekt, maar hij had voorgesteld om mee te gaan als gids. We konden het goed met hem vinden, dus we waren blij dat we in ieder geval al een gids geregeld hadden.

De dag erna is het gelukt om met de bus naar Pokhara te vertrekken. Echter duurt de busreis +/- 6,5 uur, dus eenmaal daar aangekomen is de middag alweer aangebroken en was het weer te slecht om nog iets te gaan doen. We zijn daarom de omgeving maar even gaan verkennen.

Dinsdag de 22e, zijn we op pad gegaan om te paragliden. Omdat er nog altijd geen vervoer reed, moesten we gaan lopen. We hoorden dat jeeps die toch reden werden bekogeld met stenen en dat er zelfs iemand was die daardoor een hoofdwond had opgelopen. Dus gelukkig was onze organisatie zo verstandig om ons te laten lopen.
In het hotel hadden ze gezegd dat het een uurtje lopen was. Echter kwamen we er al snel achter dat het zo'n 2 uur zou duren en dat we ongeveer 650 meter moesten klimmen. Een goede warming-up voor de trekking dacht ik zo! Eenmaal boven waren we echt kapot, maar het was het dubbel en dwars waard. Na een tijdje te hebben gewacht op goede termieken, kon ook ik de lucht in. Wat een geweldige ervaring. Alleen jammer dat mijn "pilot" zo hoog mogelijk wilde, daardoor heel veel rondjes draaide en mijn buikje daar niet zo goed tegen kon. De vlucht werd daardoor iets verkort.
Tot slot zijn we die dag nog met een bootje het meer overgevaren, waarbij we veel mooie foto's hebben kunnen maken.

De dag erna was alweer de laatste dag in Pokhara. Omdat we zo weinig tijd hadden, was de dag goed volgepland. Allereerst zijn we om 4.15 opgestaan om bij Sarangot de zonsopgang te bekijken. Gelukkig reedt er weer vervoer, dus dit keer hoefde we niet veel afstand af te leggen.
Het was een van de weinige dagen dat het helder weer was, dus we hebben kunnen genieten van een mooie zonsopgang!
Snel daarna zijn we vertrokken naar de Bat cave, oftewel bad cave! Het was off season, dus we hebben niet veel vleermuizen gezien, maar het was wel een indrukwekkende grot. We moesten flink klimmen en hebben onze angsten goed overwonnen. Uiteindelijk moesten we in de meest rare houdingen omhoog klimmen en door een opening van 1 meter breed naar buiten klimmen. Je kunt je voorstellen dat we dubbel hebben gelegen en onze kleren daarna niet meer schoon waren.
In de Mahendra cave waren meer vleermuizen te vinden. Echter doordat het off season was, moesten we er iets meer moeite voor doen om ze te vinden. Dus opnieuw hebben we moeten klauteren en klimmen om op een afgelegen plekje te komen. Met wat schrammen en blauwe plekken is het uiteindelijk wel gelukt. Voor het ontbijt zijn we nog de Seti river op gaan zoeken. Dit is de rivier die door de lawine was overstroomd. Het was een erg mooie omgeving, alleen jammer dat het water een beetje grijs was.

Na het ontbijt zijn we doorgegaan naar een museum, aangezien we nog meer dingen op de planning hadden, was dit van korte duur. Wel hebben we een beeld gekregen van de verschillende klederdrachten en kenmerken van de locale bevolking.
Onze sight seeing werd vervolgd met het kijken naar de watervallen. In de moesson periode zouden we er niet naartoe kunnen gaan, omdat dan alles onder water stond, maar gelukkig hebben we nu de devi's falls kunnen bewonderen van de buitenkant, maar ook van de binnenkant.. oftewel in de grot. Als enerlaatste activiteit van die dag zijn we naar de Tribuvan village gegaan. We hebben het hele proces van het maken van tapijten kunnen bekijken (handwerk). Ik heb er echt bewondering voor hoe ze dat doen. Er gaat zoveel tijd inzitten en dat dan met zo weinig faciliteiten. Ik doe het ze niet na! Tot slot moesten we nogmaals een flinke klim maken naar de peace pagoda. Dit is een tempel gemaakt door Japanners halverwege de berg. Dus ook die dag hebben we een goede warming-up gehad voor de trekking. Om de dag af te sluiten zijn we nog een rondje gaan maken om het meer met een scooter. Je hoeft hiervoor geen internationaal rijbewijs te hebben om op een scooter te mogen rijden. Ik, zonder enige ervaring, wilde het natuurlijk wel een keer proberen. Na wat opstart problemen heb ik mij er toch zonder brokken van af kunnen maken. Het deelnemen aan het verkeer is nog wel even wennen, vooral omdat je links moet rijden, maar ook omdat de weg verre van vlak is! Het uitzicht was wel echt waanzinnig.

Donderdag de 24e was het dan zover. We zouden beginnen aan een 3daagse trekking bij het annapurna gebied. De eerste dag zouden we ongeveer 800 meter klimmen, zodat we op een hoogte zouden zitten van zo'n 1950 meter. Het was een geweldig mooie route, helaas heb ik richting het eind toch een beetje moeten vals spelen, door met een jeep een stukje omhoog te gaan en ik daardoor 1 of 2 uur minder heb hoeven te lopen. Ik had namelijk veel last van mijn buik, waardoor ik weinig kon eten. Daardoor had ik te weinig energie om de dag af te maken. Ik hoopte dat ik op deze manier een beetje bij kon komen, zodat ik de trekking af kon maken, maar de dag erna bleek dat het beter was om te stoppen. De 2e dag zouden er namelijk minder mogelijkheden zijn om nog terug te keren, dus dat was wel zo verstandig. Ik heb de rest dus daar achter moeten laten en ben met onze gids terug naar Pokhara gegaan om mij in het ziekenhuis te laten controleren. Ik scheen gastrolices te hebben, wat blijkbaar erg bekend is bij de locale bevolking. Oftewel te veel pittig eten. De medicijnen hielpen goed, waardoor ik bij terugkomst van de andere weer fijn mee kon doen. We hebben genoten van een massage door blinde mensen. Over het algemeen hebben we ervan kunnen genieten, maar de dag erna hadden we het gevoel dat we allemaal blauwe plekken hadden van het harde duwen..

Tijdens de trekking zijn de andere meiden vergezeld door een andere groep. Van die groep was een meisje uit Brazilië ook eerder gestopt, dus zij had mij vergezeld tijdens mijn eenzame dagen in Pokhara:P 's avonds zijn we dan ook met zijn alle gaan eten en gaan poolen. Dus we hebben er een gezellige en leuke laatste avond in Pokhara van gemaakt.

Zondag de 27e zijn we terug gegaan naar Kathmandu. Hier hebben we ons laatste uitstapje gepland. Op maandag zouden we namelijk vertrekken naar the last resort, waar je kunt bungee jumpen, raften en canyoningen. Dit laatse zijn wij dan ook gaan doen! Voor de laatste keer hebben we een lange busreis gemaakt, om zo weer een nieuw deel van Nepal te kunnen bewonderen. We hebben op de plek gestaan van het bungee jumpen. Dit was wel 160 meter hoog. Gelukkig was het dicht, dus hoefde ik er ook niet lang over na te denken of ik het zou durven:P
Het canyoningen was echt geweldig. In het begin wat spannend, maar als je eenmaal bezig bent wil je niet anders meer! Zelfs de waterval van 45 meter is dan nog te kort! Het nadeel van canyoning is dat je na het abseilen de weg terug weer omhoog moet klimmen. Niemand die ons dus kan zeggen dat we niet sportief bezig zijn geweest. Eenmaal terug hebben we genoten van de plonge pool en een luxe buffet.

Die zelfde dag nog moesten we weer terug naar Kathmandu, omdat we donderdag onze eindpresentatie en activiteit hadden, en we nog een en ander moesten voorbereiden.
Omdat het nooit loopt zoals je graag zou willen werd ik de dag na terug komst weer opnieuw ziek. Alleen nu 10 keer erger. Malou is gelukkig voor mij naar de apotheek gegaan om opnieuw medicijnen te halen. Nu bleek dat bier, cake en cola de klachten kunnen verergeren. Laat ik dat de dag ervoor nu allemaal hebben gehad. Dus die dag moest ik weer alleen thuis blijven. Gelukkig was ik 's avonds weer fit genoeg om met Bhuwan, zijn broer en een vriend van hem naar The men in black 3 te gaan. Natuurlijk in 3D!!

Donderdag de 31e was het dan zover. "DE" dag van ons project. We hebben er hard voor gewerkt om deze dag goed te laten verlopen en gelukkig is het ook allemaal goed gegaan. 's ochtends hebben we een presentatie gegeven over ons onderzoek en de bijbehorende resultaten en adviezen. Hier kregen we al erg leuke reacties over. We hebben een lunch georganiseerd en daarna zijn we met alle kinderen, 1 ouder en alle werknemers van de SGCP naar Patan Durbar Square gegaan. De kinderen waren hier nog nooit geweest en hadden de dag van hun leven. Veel mensen kwamen naar ons toe om te vragen wat we deden en zelfs de nationale televisie was aanwezig om onder andere ons te interviewen over ons onderzoek! Wat wil je nog meer.

Om te vieren dat het zo goed is verlopen en om degene te bedanken die ons hebben geholpen met ons onderzoek zijn we 's avonds wat gaan eten met Alina, Shristi en Sudarshan (de vertalers en onze begeleider) en daarna nog op stap gegaan. Het was namelijk alweer onze een na laatste avond! Het was zoals altijd een gezellige avond.

Op onze een na laatste dag zijn we afscheid gaan nemen van de kinderen op de SGCP. Dit viel nog best tegen.. We hebben zo'n leuke tijd gehad daar. We hebben wat cadeautjes gekregen als bedankje voor onze inzet, wat het steeds maar weer lastiger maakte om te vertrekken. 's avonds zijn we op stap geweest met Bhuwan, zijn broer en een vriend om onze laatste avond te vieren. Ook dat was een geslaagde avond. We hebben een mok met foto's van ons erop gekregen, omdat hij zo'n leuke tijd met ons heeft gehad.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we in de laatste 2 weken nog veel meegemaakt. Dit alles maakte het dan ook wel lastig om te moeten vertrekken naar Nederland.

Dit was alweer mijn laatste verhaaltje. Het avontuur in Nepal is afgelopen. Hopelijk krijg ik ooit nog eens de kans om meer van het mooie Nepal te zien. Voor nu mag ik genieten van de luxe in Nederland en zal ik de komende 2/3 weken hard aan de slag moeten om te kunnen afstuderen!

Ik wil jullie nog eens bedanken voor alle leuke berichtjes en dat jullie mij zo trouw hebben gevolgd!

Liefs Lonneke

  • 05 Juni 2012 - 17:20

    Stephanie:

    Welkom terug Lonneke!

    Leuk um dien verhalen elke kier weer te lezen en ein bietje mei te kriege van wie 't dich door is vergoan! Succes met de letste loodjes en hopelijk kinse dan dien welverdiende diploma in ontvangst nemen!

    Groetjes Stephanie

  • 05 Juni 2012 - 17:58

    Mams:

    Mooi verhaal weer Lonneke. Je hebt al veel verteld maar hier haal ik weer dingen uit die ik nog niet wist. Ook wij zijn blij dat je weer thuis bent maar kan nog aan je merken dat je hoofd zo af en toe nog ergens anders zit. Hopelijk ben je snel weer beter en kun je vol op je afstuderen concentreren! Ik zal de verhaaltjes nog gaan missen.

  • 07 Juni 2012 - 14:45

    Karlijn:

    Wow, live verslag gehad bij de foto's. Echt moooooi! En fijn je gezond en stralend terug te zien.
    xxxx

  • 09 Juli 2012 - 19:42

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 4018
Totaal aantal bezoekers 15517

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 03 Juni 2012

Mijn reis naar Nepal

Landen bezocht: