Lachen, gieren, brullen maar ook hard werken.. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lonneke Allard - WaarBenJij.nu Lachen, gieren, brullen maar ook hard werken.. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lonneke Allard - WaarBenJij.nu

Lachen, gieren, brullen maar ook hard werken..

Door: lonnekeallard

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

01 Mei 2012 | Nepal, Kathmandu

De laatste keer dat ik iets schreef dacht ik dat ik voorlopig geen leuke dingen zou meemaken om op mijn site te zetten, omdat we hard aan de slag moesten voor ons project. We hadden dan wel leuk een week vrij gehad, maar de laatste 2 weken willen we heel graag rond gaan trekken, waardoor de komende weken erg druk zijn.
Ondanks dat we zo’n 6 dagen in de week aan ons project werken, hebben we de laatste tijd toch weer een en ander meegemaakt.

Ik was gebleven met vertellen dat we waren uitgenodigd voor een Nepalees diner. Bleek dat het van de huur baas was, die iedereen van hun omgeving bij hun thuis had uitgenodigd. Wat een enorm huis!! Niet normaal. We konden in de tuin op een stoeltje zitten en dan wachten totdat de obers langskwamen met drinken en hapjes. We hebben het zelfs aangedurfd om vlees te eten met lekkere rode wijn erbij! Erg luxe dus. De geitenlongen had ik gelukkig overgeslagen. Sanne en Meike waren hier iets te laat achter gekomen..
We werden warm verwelkomd met een tikka en een soort goodie bag met armbandjes, tikka’s en een soort hele vieze hosti.
Daarna werden we uitgenodigd in de kelder voor de hoofdmaaltijd. Wij dachten dat de hapjes al de maaltijd waren, maar er werd flink uitgepakt. Op een rijtje in kleermakerszit hebben we met onze handen de rijst en yoghurt met appel moeten opeten. Blijkt dat er nog heel wat regels aan verbonden zitten. Je mag namelijk je vingers niet in je mond stoppen. Ik zou zeggen, probeer het eens uit! Ons lukte het in ieder geval niet zo goed, waardoor we steeds werden uitgelachen.

Tijdens het onderzoek hebben we veel hulp gehad van onze vertalers. Als bedankje zijn we daarom met zijn 6e naar de Titanic 3D geweest. Nooit verwacht dat ze in Nepal ook al 3D films hadden. Echter was het bij de eerste poging vol, waardoor we ze eerst ons appartementje hebben laten zien, voor hun hebben gekookt (zodat zij eens op zijn Nederlands met bestek konden eten) en party animals gespeeld. Dit was echt lachen gieren brullen, want je moet hierbij dieren geluiden nadoen. Het bleef hierbij niet alleen bij geluiden, maar er werd ook mooi uitgebeeld.
’s Avonds was het dan uiteindelijk wel gelukt. Ik geloof dat we zo’n 3,50 moesten betalen voor de entree, en de popcorn was ook erg goedkoop. Straks terug in Nederland zal het wel weer wennen zijn aan de prijzen.
Aan het eind hebben we met zijn alle een taxi gedeeld (mini Suzuki). Weer even bewezen dat het makkelijk past met zijn alle. 4 achterin, 3 voorin. Het leukste is dat het ook nog allemaal is toegestaan.
Eenmaal thuis bleek dat onze filter van het water nog aanstond en was aangesprongen toen de stroom er weer opging. Oftewel de hele keuken stond blank..

Afgelopen weekend wilde we even gaan uiteten, om een drukke week af te sluiten. We hadden dan ook niet echt zin om het laat te maken. Echter verliep het iets anders. De manager van het restaurant herkende ons van de vorige keer en nodigde ons uit om naar zijn wijn bar te komen. Zijn vader komt uit Nederland, waardoor hij een zwak heeft voor Nederlanders. We hebben rode wijn kunnen proeven en we moesten Grappa proberen. Dit is totaal geen aanrader. Achteraf bleek dat het dus allemaal van het huis was. Samen met de manager en een vriend van hem zijn we nog op stap geweest, waar vervolgens ook de drankjes voor ons werden betaald. Kortom, even snel iets eten in Nepal, zit er niet echt in..

Inmiddels heb ik ook eens mee mogen genieten van de vroege Nepalese culturen. Ik hoorde iedereen er al steeds over klagen, maar als je het dan zelf hoort is het toch wel echt walgelijk. Het blijkt namelijk dat iedere ochtend rond 6 uur iemand buiten onder onze raam staat te spugen, rochelen en over te geven. Niet bepaald prettig wakker worden.
Een andere Nepalese gewoonte is dat sommige hun tanden te poetsen en zich wassen in de local bus! Ik gok dat sommige gewoon in de bus wonen en er zitten kinderen bij die misschien net 12 zijn en dan al mensen moeten lokken voor de bus.

Afgelopen zaterdag zijn we weer eens op stap geweest in Thamel. We waren amper binnen of we kwamen al bekende tegen uit Nederland. We zijn met zijn alle naar de raggae bar gegaan en op de een of andere manier kwamen we halverwege nog meer bekende tegen.. Toch wel eens fijn om gewoon in het Nederlands te kunnen praten tegen anderen.

Zondag zijn we naar Kathmandu Durbar Square geweest. Nu hebben we alle 3 de koningspleinen gehad. We hebben voor het eerst een museum bezocht over de tijd dat er nog een koning was. Hier krijg je dan ook alle foto’s die er zijn, kleding en meubels te zien die van de koningen zijn geweest, zodat je een goede indruk krijgt over hoe er toen der tijd geleefd werd. We hebben zelfs een foto gezien waar de koning van toen op de foto staat met koningin Juliana tijdens een bezoekje aan Nederland. Minder leuk aan die dag was dat ik ben gestoken door een wesp. Gelukkig kwam er direct hulp met blijkbaar een soort homeopathisch medicijn. Het heeft denk ik wel geholpen, want heb er gelukkig niet lang last van gehad.

Dat we in Nepal zitten wil hier trouwens niet zeggen dat je geen koninginnedag kunt vieren. De Nederlandse ambassade had gisteren een groot feest georganiseerd om de verjaardag van de koningin te vieren. Overdag was er een grote vrijmarkt met allerlei leuke dingetjes. Het werd gevierd bij een luxe hotel. We hebben ons lopen verbazen over alle blanke mensen met oranje shirtjes en het zwembad!! Iets waar we met de warmte erg naar uit kijken.
Met dezelfde Nederlanders van een paar dagen ervoor hebben we ‘s avonds goed gefeest. Bij binnenkomst werd je verwelkomd met oranjebitter en vervolgens werden er hapjes en drankjes geserveerd. We hebben het Nederlandse volkslied meegezongen en ons goed misdragen op de Nederlandse muziek!

Wat betreft het weer is het de laatste tijd echt benauwd. Rond 1 uur kun je beter binnen blijven, maar daarvoor krijgen we ’s avonds wel muggen voor in de plaats Toch maar de klamboe opgehangen dus. Veel tijd om in de zon te liggen hebben we echter niet, omdat we veel moeten regelen dus veel van huis zijn, of binnen zitten, omdat het te warm is buiten. (Wil jullie niet jaloers maken..)
Vanaf deze week is dan ook officieel het regen seizoen begonnen. Blijkbaar wordt dat in Nepal 1,5 maand lang gevierd, door een enorme wagen met een soort boom erop door verschillende steden te trekken. Hier kwamen we laatst bij uit toen we van de SGCP afkwamen. Bomvol! Maar erg leuke sfeer met muziek en dansende mensen. Iedere keer als de wagen een beetje vooruit kwam begon iedereen die de wagen aan het trekken was te juichen en te dansen. Gelukkig is er overdag van de regen nog niet zo veel te zien.

Inmiddels kan ik zeggen dat we buiten de zondagen, hard aan het werken zijn aan ons project. We hebben inmiddels het “onderzoek” binnen ons project afgerond. Dit viel niet altijd mee, omdat het toch altijd anders gaat dan dat je graag zou willen. We hebben het onderzoek afgesloten met een presentatie en zijn al anderhalve week bezig met analyseren van alle informatie. Ook dit gaat niet geheel vlekkeloos. Na een paar uur achter de computer kun je de codes niet meer zo goed uit elkaar halen en gaat de kwaliteit een beetje verloren, maar ondanks dat lopen we nog altijd op schema en zijn we ondertussen al druk bezig met het organiseren van onze eindactiviteit. Deze vind officieel plaats op 18 mei! Het wordt een grote activiteit, dus tot die tijd zullen we ook nog druk bezig zijn.

Het eerst volgende waar we naar uit kunnen kijken is de mountain flight die staat geplant op 13 mei. Samen met de ouders van Sanne, die komende donderdag komen, mogen we een uur lang genieten van de gebergte, waaronder de Sagarmatha (goddess of the sky) oftewel de Mount Everest!

Ondanks de ellelange uren achter de laptop, heb ik het natuurlijk nog steeds ontzettend naar mijn zin. Het begint dan ook steeds meer door te dringen dat we morgen nog maar 1 maand van het mooie Nepal mogen genieten. Al zijn er stiekem ook momenten dat het leuk is om mij te verheugen op de terugkomst in Nederland.

Foto’s volgen snel een keer!

Liefs Xx

  • 01 Mei 2012 - 21:56

    Corrie En Co:

    leuk om jullie reisverslagen te lezen, veel plezier met de mountain flight en ik hoop toch wel jullie te zien als wij aankomen.
    we komen op 16 mei vroeg in de ochtend aan, kunnen we die avond met elkaar eten bij GAIA? Overleg maar even, groetjes uit Enkhuizen, liefs

  • 02 Mei 2012 - 19:25

    Mams:

    Ha Lon, weer een heel verhaal en weer van alles wat ik nog niet wist. Ondanks facebook:) Ik lees dat jullie hard aan het werk zijn, maar de zondagen toch goed gebruiken om leuke dingen te ondernemen. Op 13 mei ga je de Mount Everest zien, geweldig! Foto's maken hoor. Ik neem aan dat je de ME alleen vanuit de lucht zult zien? Je wilde hem toch beklimmen? Extra bergschoenen gekocht en zo....In ieder geval weer een leuk verhaal. Ik wacht weer op de foto's. Liefs mams

  • 03 Mei 2012 - 01:10

    Lonneke Allard:

    Hey Corrie, ik heb het voorgesteld aan de meiden en de 16e is prima! Gezellig eten bij Gaia. Schiet nu wel op voor jullie!

    Mams, dr waar in n korte tied vuul te vertelle, dus de mountain flight is dr raar genog bee ingeschoten:P De flight is allein vanoet de lucht, maar in de letste 2 waeke gaon we ok ein trekking maken. Weiten allein nog neet welke bergen. De bergschoon zien al van pas gekomme, maar met de trekking al hulemaol!

  • 03 Mei 2012 - 17:51

    Suzanne:

    Inderdaad, heel veel plezier en leuke dingen, maar toch wordt er hard gewerkt.
    Wat gaaf dat jullie de Mount Everest vanuit de lucht gaan zien. Spannend!
    En er volgt dus ook nog een klimtocht? Lijkt me echt prachtig! Komen die bergschoenen tenminste van pas ;)

    Jullie worden wel aardig ontvangen overal door de Nepalezen. Leuk te lezen dat het zulke vriendelijke mensen zijn.

    Ik kijk uit naar je volgende verhalen!
    Liefs,
    Suzanne
    Suzanne

  • 06 Mei 2012 - 09:43

    Pap:

    Facebook, Skype, Reisverslage, eigelik weite we noow miër van dich as wiese in Nijmege op kamers zoots. Toch wal raar desse dien dochter ut beste liërs kinne as se wiedeweg van hoés zits :-).
    Maar ik zal dich zegge det ik ut toch hiél errig fijn vind asse wir beej ôs bis, want enne knuffel is toch wal iets miër.
    En ik haop dan ok desse dizze letste maond nag vuuël leuke en liërzame dinge metmaks, zoédet d'r nag genôg euverblief um te vertelle. Ik vind ut prachtig allemaol. Have fun! Pap

  • 08 Mei 2012 - 10:33

    Karin Verburg:

    ha die Lonneke,

    leuk om je verhalen te lezen,en die tocht naar de ME lijkt me te gek!! ben jaloers hoor,ik hou ook erg van zo,n uitdaging.
    Als ik de reacties van je vader en moeder wil lezen ,kan ik er weer geen touw aan vast knopen,dat limburgs he.Ik wens je nog een hele fijne tijd daar en succes met alles!

    groetjes Karin Verburg

  • 09 Mei 2012 - 15:26

    Anneke (moeder Eline:

    Hoi Lonneke,

    Ik wist van Eline dat jij ook zo'n blog bij houdt net als zij.
    Heel leuk om te lezen en wat een verschil in omstandigheden tussen jou en je nicht!
    Jullie kunnen elkaar ov er een tijd veel vertellen lijkt me!
    Geniet zondag van je vlucht. zal vast indrukwekkend zijn en prachtige foto's opleveren.
    Ook succes met het afronden van je onderzoek.
    Groet,
    Anneke

  • 11 Mei 2012 - 08:35

    Manita:

    Hoi Lonneke,

    Wat weer een fantastisch verhaal. Ik lees tussen de regels door dat je het enorm naar je zin hebt en dat je geniet. Wat super zeg, een vlucht over de Mount Everest. Dat is echt genieten! Ik krijg spontaan een flashback van onze helicoptervlucht boven Mount Cook in Nieuw Zeeland. Veel foto's maken, maar niet alleen door de lens kijken hoor. Dit wordt een belevenis.

    Zo te lezen heb je als je straks weer in Nederland bent een heel leger aan bekenden in Nepal zitten. Heerlijk die gezelligheid. Wil je nog wel terug?

    Fijn dat jullie project en het afsluiten ervan goed loopt. Heel veel succes nog.
    Nog even flink doorwerken.

    Groetjes,
    Manita


  • 11 Mei 2012 - 12:20

    Lonneke Allard:

    Het klinkt misschien qliché, maar het is echt heel erg leuk om alle reacties te lezen en leuk om te zien dat ik het verhaaltje niet voor niks aan het typen ben;)

    Komende week wordt het nog even flink doorwerken om alles goed en op tijd af te krijgen. Maar ik heb er het volle vertrouwen in! Daarna mogen we even alles vergeten en genieten. Ik kijk er nu al naar uit!

  • 19 Mei 2012 - 09:42

    Martijn Allard+ Loes:

    Hoii Lonneke,

    Wij haken een beetje laat in maar het is wel super leuk om je verhalen te lezen!!

    Die kleine allardjes die zien de hele wereld!! Super hoor! :) Ben jaloers op je mooie ervaringen. Al die dieren ook enzo, super vet hoor!!

    Mountain flight betekent denk ik met een klein vliegtuigje over de bergen vliegen? klinkt als een spannende film ;) jullie dames hebben weinig vrees!! Respect hoor! En was het a view to kill?:0

    Hoop dat je eindactiviteit goed is verlopen. Het zal wel een stressvolle dag geweest zijn gisteren!? Lekker bijkomen dit weekend denk ik dan of gaan jullie weer aan de braga :) haha.

    En vanaf volgende week? Mogen jullie jezelf dan wegtrekken achter de computer en nog lekker genieten van de laatste twee weken of moeten jullie nog werkzaamheden verrichten?

    In ieder geval super leuk om je verhalen te lezen en wij hopen dat je nog even lekker kan genieten daar alvorens je naar het veilige (verkeer, eten enzo ;) ) Nederland terugkeert :).

    Groetjes en veel liefs,

    Martijn en Loes

    ps Jullie westerse meiden vallen wel lekker op tussen de plaatselijke bevolking daar he? haha grappig om te zien!

    ps2. Neem je de zon even mee over twee weekjes? Zou fijn zijn ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 15515

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 03 Juni 2012

Mijn reis naar Nepal

Landen bezocht: